REZERWACJA

Grafor - kurs rysunku na ASP i inne uczelnie
POWRÓT

Czym charakteryzuje się dobry nauczyciel?

Czym charakteryzuje się dobry nauczyciel?
Zagadnienie „Dobrego Nauczyciela” wydaje się być trudne do rozstrzygnięcia. Podstawą wątpliwością jest: „Dobry… ale dla kogo?”. Każdy uczeń jest inny i inną osobę wybierze jako odpowiednią dla siebie. Nie będę więc w tym wpisie pochylał się nad stylami nauczania i dowodził wyższości jednego stylu nad innym, ale skupię się na błędach kardynalnych – zawsze złych. Powiem też o czynnikach, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze nauczyciela rysunku i malarstwa lub nauczyciela przygotowującego do ASP. Polecam wszystkim, by zwrócili uwagę na te czynniki, gdy spotykają się z kimś, kto ma mieć wpływ na ich drogę twórczą. Ostatecznie „nauczycielem” nie musi zawsze być ktoś, komu płacimy za lekcje na kursie. Czasami samozwańczymi nauczycielami są osoby, które nie mają ku temu żadnych obiektywnych inklinacji – członek rodziny, kolega mądrala itd.

Poniżej lista kilka czynników, które łatwo sprawdzić, nie mając nawet doświadczenia:

  1. W jakim wieku jest mój nauczyciel i kiedy ostatnio miał styczność z uczelnią?
    Jak zwykle odrzucamy skrajności – nie słuchamy opinii ludzi bardzo młodych i bez doświadczenia. Jeśli ktoś jest studentem drugiego roku, to nie ma odpowiedniego dystansu, by oceniać cudzą pracę. Słuchanie takiej osoby i wiara w to, co mówi, może być bardzo szkodliwe w skutkach. Z drugiej strony należy być ostrożnym przy słuchaniu osób starszych. Dopóki jest to profesor z ASP, wszystko jest w porządku – ma ciągłą styczność z uczelnią i wie, co dzieje się w niej obecnie. Jeśli jednak mamy znajomego lub członka rodziny, który skończył akademię przykładowo dwie dekady temu, to bądźmy ostrożni. Być może taka osoba ma duże doświadczenie w malowaniu obrazów, ale nie ma już styczności z tym, co się dzieje na uczelni, a tym samym niewiele wie o współczesnej Akademii Sztuk Pięknych. Słuchając takich rad ryzykujemy, że przygotujemy się na uczelnię, która de facto od wielu lat nie istnieje.
  2. Jakie wykształcenie ma mój nauczyciel?
    W Krakowie jest wiele szkół, które przygotowują na Architekturę na Politechnice. Powód jest czysto ekonomiczny. Każdego roku na Architekturę dostaje się ok. trzy razy więcej osób niż na całą ASP razem wziętą. Kandydatów (potencjalnych klientów kursu rysunku) jest więc znacznie więcej. Rysunek, który jest potrzebny na Politechnice, jest jednak kompletnie inny i nie każda szkoła architektoniczna ma na tyle przyzwoitości, by odrzucić kursanta, który – będąc nieświadomy tej różnicy – dzwoni z zamiarem zdawania np. na Grafikę. W pracowni Grafor uczymy rysunku i malarstwa pod kątem ASP i innych uczelni artystycznych, bo znamy się na tym i wiemy, co zmienia się na tych uczelniach każdego roku. O architekturze wiemy niewiele, dlatego wszystkim, którzy do nas dzwonią z pytaniem o Politechnikę – odsyłamy do szkół, które się w niej specjalizują.
  3. Czy mój nauczyciel zna zasady egzaminacyjne?
    Większość osób podejmujących naukę w Szkole Rysunku ma już mniej lub bardziej konkretne plany zdawania na uczelnię wyższą. By dostać się na takie studia, należy zdać egzamin wstępny, który – poza praktycznymi umiejętnościami – testuje również samą umiejętność zdawania egzaminu. Ważne jest, by kursant wiedział, co go podczas takich testów może spotkać i był przygotowywany pod tym kątem. Sama spontaniczna nauka rysunku i malarstwa będzie miała pozytywne skutki, jednak może nie wystarczyć w momencie, gdy dostaniemy dziwne zadanie na egzaminie. W Pracowni Grafor pytamy każdego kursanta o wydział, na jaki chce trafić (Jak poprawnie wybrać wydział – temat osobnego wpisu) i dostosowujemy proponowane tematy pracy do jak najlepszego przygotowania do egzaminów.
  4. Czy mój nauczyciel w ogóle uczy?
    To jesteśmy w stanie zweryfikować dopiero po zapisaniu się na kurs. Są nauczyciele, którzy uważają, że najlepszą metodą na prowadzenie szkoły i czerpanie z tego profitów finansowych jest chwalenie wszystkiego, co uczeń wykona. Każdy lubi być chwalony, więc połechtany kursant to zadowolony kursant. Z kolei zadowolony kursant to taki, który kupuje karnet na następny miesiąc. My w Pracowni Grafor wybraliśmy trudniejszą drogę – inwestujemy w uczniów, którzy będą zadowoleni później, gdy dostaną się na uczelnię. Nie raz słyszymy później: „dopiero teraz rozumiem dlaczego robiliście to, co robiliście”. Nie chwalimy kursantów za każdą rzecz którą narysują. Pokazujemy im, co i dlaczego wymaga poprawy. Dajemy im czas, by doszli do rozwiązań, które będą w zgodzie z nimi. Ostatecznie przecież nie chodzi o to, by nauczyć innych rysować tak, jak rysuje prowadzący… ale tak, jak oni sami chcieliby w przyszłości 🙂
  5. Czego mój nauczyciel uczy?
    Nauka Rysunku czy malarstwa znacząco różni się od nauki gry w Chińczyka. Nie chodzi tu o poznanie zasad i podążanie krok po kroku za instrukcją. Nauka plastyki wiąże się ze zmienianiem czegoś w sobie. Pogłębianiem percepcji plastycznej, odrywaniem się od schematów, do których jesteśmy przyzwyczajeni. To nie jest łatwe – wymaga wiele odwagi, pokory i cierpliwości. Dobry nauczyciel wie o tym i będzie towarzyszył Ci w tej drodze. Zły nauczyciel obieca Ci łatwe efekty – pokaże jakąś sztuczkę i da wrażenie sprawności. Spotykamy się bardzo często z ofiarami takich kuglarzy. Kursanta, który został w tej sposób potraktowany, najpierw trzeba oduczyć tych szkodliwych technik, a dopiero potem można uczyć właściwych – umożliwiających rozwój.
  6. Czy mój nauczyciel wie o moim istnieniu?
    To pytanie może wydać się dziwne… ale bardzo mocno łączy się z poprzednim. Często spotykamy się z pytaniami o internetowe kursy rysunku, w których autor, nagrywa swoją rękę rysując np. konia w galopie. Podczas takiego pokazu (bo ciężko nazwać to kursem) bez ustanku gada o tym, że w tym momencie, trzeba narysować kreskę tu i tu. Jedyne czego oglądający może się dowiedzieć to w jaki sposób tamten Pan/Pani rysuje konia. Próba odwzorowania tego procesu jest anty-twórcza i edukacyjnie szkodliwa – aż strach nam patrzeć na ilość wyświetleń. Każde nauczania opiera się na relacji – żywym kontakcie prowadzącego i kursanta. W momencie gdy kontaktu nie ma, nie może być też edukacji.

Nauka artystycznego rysunku i malarstwa jest ciągłym procesem, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Podczas kursu towarzyszymy naszym uczniow w jednym z jego etapów, pomagamy szukać odpowiednich wyzwań i maksymalizujemy osiągi. Nauka plastyki to praca z talentem, wrażliwością i temperamentem – trzeba wiedzieć co się robi 🙂

Wszystkich zainteresowanych dobrym nauczaniem zapraszamy na Kurs Rysunku i Malarstwa w Pracowni Grafor.

POWRÓT